درس ۳ – پوشش بدن جانوران
۱- پوشش بدن جانوران چه فایده هایی برای آن ها دارد.
۲- جلوی نام هر جانور، نوع پوشش بدنش را بنویسید:
پلنگ :
ماهی:
لاک پشت:
طوطی :
کبوتر:
خرگوش:
۳- زیر اسم جانورانی که پوشش سخت و محکم دارند، خط بکشید:
خرچنگ - مار – ببر – خرس – حلزون – مورچه – خرچنگ
۴- در عکس زیر، از چه پوشش هایی استفاده شده است؟ چرا از این پوشش ها استفاده شده است؟
درس ۴ و ۵ – ماده چیست؟
۱- جامد را تعریف کنید و سه ماده جامد را نام ببرید.
۲- جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید:
به هر چیزی که از خود شکل داشته باشد، …………. می گویند.
گازها از خود شکلی ندارند و در همه جا…….. می شوند.
به چیزی که از خود شکلی ندارد و به شکل ظرف در می آید، ………. می گویند.
۳- یک گاز را نام ببرید.
۴- داخل بادکنکی که باد شده است، چه ماده ای وجود دارد؟
۵- آیا آب همیشه به شکل مایع است؟ توضیح دهید.
۶- کدامیک از مواد زیر مایع هستند؟
یخ هوا شربت برنج روغن سنگ
۷- به جایی که یک ماده می گیرد، چه می گوییم؟
۹- روشی را بگویید که با آن بفهمیم کدام ظرف، حجم بیشتری دارد.
۱۰- از آزمایش انداختن سنگ در ظرف آب، چه چیزی را می فهمیم؟
۱۱- با استفاده از ترازو، چه چیزی را اندازه می گیریم؟
الف ) حجم ب ) طول ج ) جرم د) وزن
۱۲- آیا هر چیزی که جرم بیشتری دارد، حجم بیشتری هم دارد؟ توضیح دهید.